Umum

Belum kami hbs s0lat isyk tiba2 kak ina smpai j0in sekali. dia sujud bangun sujud bangun. Kami dh mcm xf0kus dh

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengajaran apa yg pernah berlaku kepada saya ini. Jadikan ini sebagai panduan.

Assalamualaikum. Harap semua sihat2 belaka. Harini nk cerita pasal santau pula. Suatu malam, kami dpt panggilan telefon dr makcik kami jauh nun di Kedah.

Mak cik sy ni adik tiri ayah. Selama ni jarang contact, maklum lah tinggal jauh.

Tiba2 bertubi2 bunyi telefon rumah.Amasa tu kami sekeluarga tgh solat maghrib berjemaah, so biarkan je xangkat.

Bila mak call balik, makcik sy tanya ada dirumah x, dia nk singgah. Tp ada tujuan.Mak ckp boleh je lepas isyak la kalau nak. Kami pun dh lama xjumpa keluarga jauh.

Bru masuk rakaat kedua isyak, dah dengar org bagi salam kt luar.akak sy kebetulan tgh uzor, dia bukak pintu n jemput makcik n anak perempuan dia dlm lingkungan umur 20an masuk kedlm. Dorg dtg berdua je.

Makcik sy muka sedih resah, n mcm xsabar2 nk jumpa mak ayah, mungkin ada tujuan penting kot.

Anaknya nampak pucat mcm demam. Utk pengetahuan, nama akk tu kak ina. Dia ni mmg serius cantik, badan pun cantik. Kak ina rajin masuk pertandingan mekap la, ratu kebaya la n kebanyakan masa mmg dia menang la, jarang kalah.

Tgk mak nya pun tahu, kalau pandang skali ingat maknya masih anak dara lg.hihi.

Akak sy ckp suruh tggu kejap, sbb biasa solat isyak mmg lama sikit ayah wirid.Kami yg jemaah ni ikot je.

Pintu bilik solat tu terselak sikit so makcik n kak ina boleh nampak la. Kak ina tiba2 naik angin, lambat btol la setan2 ni semua solat. Aku dh panas ni dlm rumah ni. Eh kenapa dia ni.kami dengar tp teruskan je solat.

Makcik bisik pd akak sy, dia kena buatan org ni kak long. Akak sy mengangguk je. Kak ina bersuara lg, arghh korang ni lambat. Meh sini aku join.Masuk tu kami tgh sujud kalau xsilap.

Bangun dr sujud, tiba2 sebelah mak ade kak ina.Dia seolah2 memprsendakan kitorang, dia sujud bangun sujud bangun. Kami dh mcm xfokus dh.

Ayah kuatkan sikit volume suara, sbb dh nak abis solat kn. Kak ina tiba2 menjerrit, bdoh korg ni semua.takpayah berd0a la xde sape dngar d0a korang! Aik menjadi2 pulak.

Muka dia pun dh makin lain dah. Rambut dia sengaja dia tarik2 dh kusut masai dibuatnya. Makcik sy jgn ckplah, dia pegang kak ina terus kena libas dua tiga kali jugak.Akak sy ckp xpe biarkan je.

Makin kami nak tahiyat akhir makin bising pula dia merengus2. Kali ni sebelah ayah pulak.

Mcm2 dim4kinya ayah. Xguna punya iblis. Habis solat, ayah cepat2 lipat sejadah, ktorg ni dh meremang2 dh ni tengok akak tu.

Kak ina masih xbangun lg dr sujud.tp dlm keadaan mendengus2, rambut dh menggerbang dh. Ayah tnya apa hajat dtg. Makcik sy ckp nk berubatkan kak ina.

Mungkin kena buatan org. Ok lah mcm tu. Kami ada terdengar ayam berkokok byk kali kat luar. Dh mlm2 mane dtg ayam pulak ni. Bila dijenguk xde. Ayah kata tu suara cik pon la.cik pon mmg bunyi mcm ayam. Terus seram dengar mcmtu.

Ayah pun teruskan proses mengubat mcm biasa. Mak pn ada bantu dr blkg, tkut juga kot2 kena att4ck dr blkg ke xsempat nk tepis kan.

Sambil ayah baca2 doa tu, ayah tulis kalimah dkt tengkuk kak ina, msa tu kak ina dlm keadaan bersujud lg.

Bila habis tulis kalimah, ayah tekan kuat tengkuk dia n tolak kepala dia kebawah dgn kuat. Habis termunntah2 kakak tu.

Ada brg2 pelik yg keluar.ada plastik kecik, dlm nya ada gmbr pasport kak ina yg yg dikoyak2, ada mcm kaca besar2 jugakla, serpihan batu, n drah berterabur kt lantai.

Smpai bunyi tercekik2 kak ina keluarkan santau dr badan dia. Xlama lepastu ayah cuci muka kak ina dgn air bacaan yaasin, kumur2 dgn air tu n buang.

Kak ina dh longlai.dia tersandar tepi dinding. Kata ayah, ramai juga xpuashati dgn ina ni. Mungkin sbb org cemburu dgn kecantikan dia, pulak tu dia slalu menang mcm2 pertandingan berunsur kecantikan.

Yg gmbr pasport dlm plastik tu pula org lain yg hntar santau.katanya lelaki yg lama suka pd kak ina, tp kak ina xsuka dia sbb jenis suka memaksa.

Yg cik pon kt luar tu lain pula tuannya. Pokoknya pakej smpai 3 org berbeza yg hantar s4ntau pd dia.

Mana x longlai dibuatnya. Terus akak tu takut nk masuk pertandingan apa2 lg. Dia jadi f0bia teruk , kesian sgt.

Dua bulan lebih lepas kejadian, kami dgr berita mengejut. Kak ina meningal dunia, mak dia jmpa dia trbaring tepi katil bilik.

Mulut berbuih2 n mata terbukak. Dia ambil piI ape tak sure la, d3ppresion kalau xsilap. Mungkin tertekan kot, byk sgt org xpuas hati dgn dia.

Bila kami smpai kedah, terus straight ke rumah kak ina. Tp xsempat jumpa, dh dikebbumikan awal2 pg lg.

Maknya xboleh tgk muka adik sy yg ketiga
.sbb mmg muka adik sy iras2 dgn kak ina, cuma adik gelap sikit je.

Kami pun rajin bertanya kabar, takut mak nya pula buat hal, sbb sejak kak ina xde, mak nya tggl sorg dikampung.

Anak2 yg lain ajak duduk sama, tp dia ttp taknak. Katanya kesian nnti ina balik mak xda kat rumah.

Tp setiap dua hari mmg abg sulung kak ina jenguk mak dia tkut berlaku apa2, sbb mak nya masih xboleh terima kenyataan anaknya dh xda.

Dah 17 tahun kisah ni berlalu. Mak kak ina pun dh xda. Mari sama2 sedekahkan Al fatihah pd mereka.smoga r0h mereka tenang dan dicucuri rahmat Allah.Wallahu alam. Sekian.

Reaksi warganet.

Sedih ceritanya..kesian dkt aruwah.Alfatihah buat aruwah kak ina dan ibunya..semoga ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.

X faham fill mnusia zaman skrg… Nk dengki apa tah….. Al fatihah ntuk arwah kak ina n mak nya.

Siti Hajar Dalip part ayam tu mmg ta disangka2.

Al fatihah..menakuttkanlah..terima kasih atas cerita ni..ada pengajaran buat diri saya.

Sumber: Nur Zarifah.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page.