Umum

“Pelapis LongTlger ke…” Rupanya Mereka Tak boleh Disentuh, P0lis Bagitahu Sebabnya

Sejak semalam, tular dua video di platform media sosial memaparkan seorang kanak-kanak lelaki dipercayai warga R0hlngya seolah-olah berlagak ‘s4mseng’ terhadap pengguna jalan raya di Bukit Bintang, Kuala Lumpur.

Menerusi perkongsian vide0 di laman Twltter @MALAYSIAVlRALL, kanak-kanak tersebut dilihat mendekati seorang pemandu yang sedang menunggu lampu isyarat sebelum berkali-kali mengetuk kereta.

Siap ada duit kertasRM50

Jika diperhatikan, budak berusia sekitar lapan tahun itu sedang memegang sejumlah wang kertas sambil membuat mimik muka ‘menggertak’ dipercayai demi meraih duit hasil sedekah daripada orang ramai.

“Kalau aku dapat budak ni memang dia bernasibMalang la jawabnya. Apa punya perangai. Lokasi bkan di bumi Malaysia tapi di Cheras Darul R0hlngya . RM50 dan RM10 kot budak tu dapat,” tulis @@MALAYSIAVIRALL.

Sebuah lagi video pula dikongsi pengguna aplikasi TlkT0k, @afnanasyrafs dipercayai memaparkan kanak-kanak yang sama bertlndak memrahi seorang pemandu sebelum beredar dari situ.

Takvt arghhh

Meninjau ke ruangan komen di video TikTok terbabit, rakaman itu dihujani lebih 5,000 komen netlzen yang turut menyifatkan tindakan budak berkenaan adalah keterlaluan.

Selain itu, ada juga segelintir invidiu berseloroh mengaitkan tindakan budak itu dengan penjenayah warga R0hlngya dikenali sebagai L0ng Tlger yang dikehendaki sebelum ini.

YaAllah, kalau aku ni…

Tak boleh sentuh pemegang kad UNCHR?

PETALING JAYA: Tindakan golongan imigran mengutip sedekah di persimpangan lampu isyarat menimbulkan kegelisahan warganet kerana menerusi klip-klip rakaman yang tular di media sosial ia memaparkan keganasan oleh golongan tersebut.

Seorang warga net, khrln_ memuat naik gambar golongan tersebut menerusi akaun Twitter dan memaklumkan sudah menghubungi Polis Diraja Malaysia (PDRM) namun pihak berkuasa itu tidak dapat mengambil tindakan.

Jelasnya, golongan pelarian yang mengutip derma di kawasan berbahaya itu mempunyai kad Pesuruhjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNCHR) hingga menyebabkan tiada tindakan boleh diambil kepada golongan tersebut.

“Nak pergi Ampang Point tadi pun kena. Hubungi bilik gerakan PDRM diorang cakap tak boleh buat apa, PDRM tidak boleh tahan mereka sebab diorang ni ada kad UNHCR.

“Jabatan kerajaan terlibat kena duduk semeja bincang dan cari penyelesaian tentang isu ini. Ke nak tunggu budak-budak tu nak kena langgar baru ada tindakan? Nanti yang melanggar pula dipersalahkan,” ciapnya menerusi laman Twitter.

Rata-rata netizen mempersoalkan kenapa tindakan tidak boleh diambil terhadap golongan tersebut yang secara terangnya membahayakan diri sendiri dan pengguna-pengguna jalan raya lain.

“Tak boleh buat apa? Hello, sudah mengganggu lalu lintas kot…yang jual mangga asam boi tu siap saman lagi kan…yang ni takkan tak boleh buat apa?” ciap nodame92.

“Sepatutnya jabatan mana yang berkenan terangkan kat berita kelebihan kad UNCHR ni. Apa yang boleh apa yang tak boleh. Tak ada la PDRM pening kejap boleh kejap tak boleh. Dulu aku sebagai penyelia dia orang pun pusing apa yang boleh apa tak boleh,” ciap SyahaizatS.

“Ada kad UNCHR pun boleh tahan untuk kes selain dari kes imigresen. Tahan bukan sebab diorang langgar undang-undang imigresen, tetapi melanggar undang-undang sebab mengganggu ketentraman dan melakukan khianat,” ciap axavier_93.

“Eleh letak kereta tepi jalan sikit dah kena saman, ni budak ni asyik berkeliaran tunjuk jari tengah sana sini, mengganggu lalu lintas pula tu PDRM tak boleh buat apa?” ciap ImiaNurliyanaa.